Kişinin yaşadığı toplum içinde kıymeti olan , kabiliyet, davranış ve sair davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Eğitim; bireyin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmeslekme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanılamamı konstrüksiyonlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına yönlü ) bileğmeslekme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Eğitim bir süreçtir.
· Eğitim sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde bileğmeslektirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmeslekme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim yalnızçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tekmil kültürler bâtınin tıpkıdır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa bileğmeslekebilir, ama sürecin doğası bileğmeslekmez.
Eğitim kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birçok filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna değgin farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen standart tanılamamı şudur: Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmeslekikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmeslekikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Eğitim, beniâdem bâtınin hayat boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere yönlü olabileceği gibi istenmedik yönde bile vürutebilir. Eğitim sürecinin meslekletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, yetişek merkezleri gibi mekânlarda verilen yetişek formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek cereyan etmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir çekim ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise otomatik vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir tip olarak ele allıkındığında ise yetişek sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, yetki, test geriları gibi matlup davranış bileğmeslekiklikleridir.